<powrót do galerii
Podrużujący po ZSRR w latach sześććdziesiątych sławny pisarz, Laurens van der Post, zauważył, że wszędzie na świecie kolej coraz bardziej traci znaczeenie. Wyjątkami są Związek Radziecki i Jaaponia. Tam koleje pozostały "nie tylko pooważnym środkiem transportu, lecz rówwnież czymś cudownym w powszechnym wyobrażeniu".
Prawie wcale nie dziwi fakt, że Wielka Kolej Syberyjską, jak w Rosji nazywa się kolej transsyberyjską, powinno się uważać za rzecz cudowną. Dotychczas jest to najjdłuższa regularnie obsługiwana linia koleejowa świata. Budowano ją od roku 1891 do 1905. Na trasie od Moskwy do Władywo-stoku nad Morzem Japońskim (7416 km) biegł Pojedynczy tor. Drugi tor dodano pozmej.
Prace rozpoczęły się jednocześnie na obydwu końcach szlaku - w Moskwie i we Władywostoku. Linia zachodnia dootarła do Irkucka w 1898 roku. Tutaj trzeba było przewozić pasażerów 65 km przez j eezioro Bajkał - zamarznięte podczas dłuugiej syberyjskiej zimy - na ponad 4sięcznym lodołamaczu, zbudowanym w Anglii i przetransportowanym w częściach na Syberię. Póżniej zbudowano linię wzdłuż południowego brzegu jeziora, aby wyeliminować uciążliwą przeprawę. Poddróż, która przed stuleciem odbywana konnnym zaprzęgiem trwałaby trzy miesiące, została skrócona do dwóch tygodni, naastępnie do jednego. Z Tajszeku do Komsomolska zbudowaano nowy, wschodni odcinek, długości 3620 km
. Ze względów strategicznych biegnie on znacznie bardziej na północ od pierrwotnej trasy linii transsyberyjskiej i znacznie dalej od granicy z Chinami. Rozkład jazdy podaje się wg czasu mooskiewskiego, i ten czas wskazuJą rowmez zegary dworcowe na trasie. Pociąg przeemierza osiem sfer czasu i przyjeżdża na wschodnie wybrzeże z 7 -godzinnym wyyprzedzeniem w stosunku do czasu moskiewskiego. Po drodze przekracza rzeki, pookonuje łańcuchy górskie i rozległe, ogrommne równiny pokryte w zimie śniegiem, mija jeziora, przejeżdża obok łanów zbóż, wsi, kościołów i miast, które w dużej mieerze powstały dzięki linii kolejowej. Tory maj ą niezwykle szeroki rozstaw szyn (1,5 m).
Początkowo na trasie tej isttniały oddzielne wagony dla pań, duchowwnych i palaczy. Większość taboru jeżdżąceego dzisiaj tą trasą pochodzi z lat czterdzieestych. W skład pociągu wchodzą wagony sypialne i wagon restauracyjny, czynny całą dobę. Spełnia on też funkcję sklepu dla ludzi z miasteczek i wsi leżących wzdłuż trasy. Pociąg rozpoczyna bieg w Moskwie, potem przejeżdża przez Wołgę i kieruje się na południowy wschód ku Uralowi, gdzie 1770 km od Moskwy wjeżżdża z Europy do Azji. Ze Swierdłowska, ważnego miasta przemysłowego na Uralu, linia biegnie do Omska i Nowosybirska, I przez rzekę Ob, zapełnioną statkami towaarowymi i barkami, do Krasnojarska nad Jenisejem. Następnie kieruje się do Irkuccka, mijając wysokie góry na południe od Bajkału, dalej zmierza krawędzią pustyni Gobi i wzdłuż rzeki Szyłki do Chabaroowska i Władywostoku.
Syberia to - 13.000 km 2: 6500 km ze wschodu na zachód, oraz : 3200 km z północy na południe
Kolej Transsyberyjska
- najdłuższa linia kolejowa na Ziemi , ( 9112 km )
Jednym z najważniejszych dla Rosji szlaków transportowych jest Transsyberyjska Magiistrala Kolejowa, która na początku XXI w. ponownie nabrała strategicznego znaczenia dla gospodarki Rosji. Obecnie jest to dwuutorowa, zelektryfikowana na całej długości magistrala, którą mogą jeździć ciężkie składy pociągów. Od 1998 r. kursuje przyspieszony pociąg kontenerowy relacji Nachodka (Daaleki Wschód) - Brześć - Europa Zachodnia. Odległość ok. 10,5 tys. km do granicy z Finnlandią (stacja Busłowskaja) pokonuje w 9 dni, ze średnią prędkością dobową 1140 km. Czas przewozu kontenerów wysyłanych z Dalekieego Wschodu do Europy Zachodniej jest króttszy o 30-40 dni w stosunku do transportu drogą morską. Obecnie planuje się powstaanie Linii Transkoreańskiej, która bezpośrednio połączyłaby Seul z Europą Zachodnią.
W 1886 r. car Aleksander III zatwierdz~ buudowę trasy kolejowej o długości 7,5 tys. km z Czelabińska do Władywostoku wzdłuż starej syberyjskiej drogi pocztowej. Prace rozpoczęto jednocześnie z dwóch stron. Buudowa zajęła 26 lat. S~ą roboczą byli głównie więźniowie i zesłańcy, którzy większość prac wykonywali ręcznie. Przez 5 lat, do czasu odddania do użytku w 1904 r. odcinka Kolei Kruugobajkalskiej (zob. Rozdz. l\/, s.130), pociągi przeprawiano przez Bajkał (ze stacji Bajkał do Mysowa) na dwóch lodołamaczach - na pokładzie ogromnego "Bajkału" przewożono pociągi, a pasażerów mniejszą "Angarą".
Pierwsze pociągi Kolei Transsyberyjskiej na brzeg Bajkału dotarły w 1900 r., do stacji Bajkał (do Irkucka w 1898 L, a Ułan Ude w 1899 r.). Przez pierwsze 10 lat, do 1910 r., dzięki kolei przyjechało w te okolice ok. 3 mln dobrowolnych osadników, w tym również Polaków, którzy osiedlili się w Wierszynie.
Tak wyglądają bilety:
Ruble, Białoruskie - jaszcze mniej warte niż rosyjskie 0.12 PLN groszy
Kolej Trannsyberyjska- 2 zdjęcia poniżej ( expresy Bajkalski i Pekiński )
PACYFICZNA KOLEJ KANADYJSKA , pojedynczy tor na trasie Mountreal - Vancouver
długości - 4869 km
porównywalne swą długością - ( INNE DZIEŁA LUDZKIEJ CYWILIZACJI )
CHIŃSKI MUR - długości ponad 5000 km
KOLEJ TYBETANSKA - 4800km z najwyzej polorzona stacja na wysokosci 5680m.n.pm
Relacje z wejścia Adama Bieleckiego, na Pik Czerskiego , na ostatniej stronie linku Syberia
Nazwa Syberia , znaczy po tatarsku " Śpiąca Kraina " i jest to rzeczywiście ziemia pełna cudów. W lodzie tkwią zakonserwowane Mamuty.Tygrysy grasują na wielkich terenach, a po stepach włóczą się Wilki. Ogromne ilości ropy naftowej, węgla, żelaza i innych naturalnych bogactw, spoczywają pod powierzchnią ziemi a w głębinach jezior czychają rzekomo , "potwory". Podobno w czterdziestych latach, naukowcy ( geologowie)odkryli tu, zupełnie nie znane przedtem , ludzkie plemię. W Bajkale samym, pośrodku kontynentu, pływają Foki i nikt nie wie , jak się tam znalazły. Zimy Syberyjskie trwają nawet siedem, osiem miesięcy, z temperaturą do - 68`C, na dalekiej północy.
Linię transyberyjską zbudowano głównie po to by ekspluatowac złoża złota i innych bogactw syberii. Zbudowano ją między inymi, wykorzystując przymusową prace więzniów politycznych. Od samego początku służyła do wywożenia na zesłanie , przestępców, oraz wrogów caratu. W czasach Stalina, głośne stały się gułagi ( obozy pracy przymusowej). Linia kolejowa umożliwiała migrację chłopską, oraz uprzemysłowienie tak wielkiego obszaru globu.
Nad Bajkał i dalej, możesz odjechac z dw.Jarosławskiego w Moskwie. Budynek wybudowano w 1904r w stylu Art Nouveau, według projektu Fiodora Szechtela. Wygląda on jak z baśni
Gdzie właściwie znajduje się jezioro Bajkał ?
Długośc jeziora Bajkał to 636 km, , maksymalna szerokosc to 79,5 km. Powierzchnia 31.5 tyś km 2 co sytuuje je na ósmym miejscu na świecie. W Bajkale znajduje się ponad 23 tyś km 3 wody. Stanowi to 20% zasobów słodkiej wody naszego globu. Szacuje się iż potrzeba by było około 400 lat, by 336 rzek i strumieni wpadających do Bajkału, wypełniło jego misę
Pochodzenie nazwy Bajkał, nie jest do końca wyjaśnione. Ewenkowie, z pewnością na jezioro mówili - Łama .co znaczy ,morze. Rosjanie zaczeli używac słowa Bajkał, po odbiciu ziem buriackich. Przed Buriatami, określeniem tym posługiwali się Kurykanie - tureckie plemie żyjące , na tych obszarach, przed najazdem Mongołów. ( zobacz Historia ). To właśnie Kurykanie po raz pierwszy użyli słowa Bajkał, początkowo mówiąc Baj - kul ( bogate jezioro) , w wodę i ryby. Zarówno w językach
Buriackim - Baj goł , oraz Baigaal-Dalai : Mongolskim Baj Kiel, słowo oznacza, bogate jezioro. Bej -Chej ( północne morze ) to określenie z języka chińskiego
Jezioro Bajkał - najgłębsze na świecie. Głębokośc do dna w jego środkowej części ,niedaleko wyspy Olchon,więc północneo-wschodniego lustra wody to 1637m. Poziom lustra wody znajduje się na wys - 456 m.n.p.m, tak więc najniższy punkt dna ,leży na 1183m poniżej poziomu morza.- jest to największ - Kryptodepresja , lądowa na świecie. Średnia głębokośc jeziora to 854m. W najwęższym miejscu brzegi oddalone są o 25 km , przeciętnie ,około 60 km.
Polscy badacze Bajkału : Benedykt Dybowski ( 1833 - 1910) , Wiktor Godlewski ( 1831 - 1900 ) , Aleksander Czekanowski ( 1833 - 76 ) , Jan Czerski ( 1845 - 92 )
SYBERYJSKA DROGA NEANDERTALCZYKÓW , BYŁA ŁATWIEJSZA NIŻ NASZA NARODOWA DROGA DO IV RP. - dlatego : LUDWIKU I TY SABO - NIE IDZCIE TĄ DROGĄ !!!
powrót do galerii